Stærkt lokalt samarbejde om hjælp til flygtninge

Røde Kors Lyngby-Taarbæk er gået sammen med andre lokale virksomheder og foreninger om at skaffe donationer af forskellige ting til de ukrainske beboere på Lykkens Gave.

Legetøj, sundhedsartikler og cykler til en skøn tur rundt i lokalområdet.

Røde Kors' beredskab i Lyngby-Taarbæk har i øjeblikket travlt med at skaffe forskellige donationer til at dække behovene hos de ukrainske beboere på Lykkens Gave. Det er indtil videre gået godt, og det skyldes ikke mindst det stærke samarbejde med andre lokale foreninger og virksomheder.

Det fortæller Kasper Smed Hansen, der er beredskabskoordinator for Beredskab Nordsjælland og aktivitetsleder for beredskabet i Røde Kors Lyngby-Taarbæk.

"Mødrehjælpen har været forbi med en masse forskellige ting, og Cyklistforbundet har været forbi med nogle skønne cykler, så man kan komme ud og få lidt luft og se byen. Herudover har DanContainer hjulpet med en container til alle tingene, som vi har fået lov at stille på ILVA's parkeringsplads. Så har Lyngby Svane Apotek også givet en hel masse forskellige sundhedsartikler, så det er helt fantastisk," siger han og fortsætter:

"Det har været en skøn indsats og et skønt samarbejde med alle de her folk, der bare gerne vil hjælpe andre mennesker. Det sætter vi utrolig stor pris på."

Alle kan hjælpe

Er din virksomhed eller forening også interesseret i et samarbejde med os, kan vi kontaktes på lyngby.al.kommunikation@rodekors.dk.

Men det er ikke kun foreninger og virksomheder, der kan yde et vigtigt bidrag, lyder det fra Kasper Smed Hansen. Også privatpersoner har mange forskellige muligheder for at hjælpe.

"Man kan f.eks. hjælpe ved at handle genbrug. Det er godt for klimaet, og så går pengene både til Røde Kors' internationale hjælpearbejde og til vores indsatser her i Lyngby-Taarbæk. Man kan også melde sig lokalt som frivillig hos Røde Kors eller en anden organisation, der hjælper mennesker. Der er rigtig mange, der har brug for hjælp lige nu," siger han.

Læs mere om, hvordan du kan hjælpe ved at følge dette link.