Nørklernes genbrugsnet gør indkøbene grønnere

Nørklerne i Lyngby-Taarbæk har travlt med at sy indkøbsnet af genbrugsmaterialer. Nettene er en win-win for både miljøet og Røde Kors' hjælpearbejde, mener aktivitetsleder, Ritta Emanuelsen.

Mange danskere har miljøet med i overvejelserne, når de går på indkøb, men det handler ikke kun om, hvad der kommer i indkøbsposen. Det handler også om selve posen.

Heldigvis er der ikke langt til et mere miljøvenligt alternativ til den velkendte plasticpose, hvis man bor i Lyngby-Taarbæk. Her er Røde Kors' nørklere nemlig godt i gang med at fremstille indkøbsnet af genbrugsmaterialer som del af et nationalt projekt.

"Nettene er syet af materialer, der kommer ind via tøjindsamlingen, og derved hjælper vi med at genbruge mere. Det er en win-win for miljøet og for Røde Kors´ hjælpearbejde. De penge, vi får for nettene, bliver både brugt lokalt og internationalt, siger Ritta Emanuelsen, der er aktivitetsleder for nørklergruppen i Røde Kors Lyngby-Taarbæk.

Nettene sælges i Røde Kors Butik Lyngby, og der er noget for enhver smag, fortæller hun. Hvert net har nemlig et unikt udseende.

Flittige nørklere - populære produkter

Ifølge butiksleder Rena Bøgh er de populære blandt kunderne. Det overrasker hende ikke, for sådan forholder det sig normalt med de ting, nørklerne fremstiller:

• I 2020 solgte butikken 196 nørkleprodukter for 5.095 kr. (gennemsnitspris 25,99 kr.)
  • I 2021 solgte butikken 179 nørkleprodukter for 5.235 kr. (gennemsnitspris 29,25 kr.)

Herudover sendte nørklerne sidste år mere end 15 store fyldte flyttekasser med strikke- og hækletøj til Røde Kors' pakkecentral i Kliplev. Herfra bliver tøjet sendt ud til de dele af verden, hvor der er brug for det.

Der er i alt omkring 5.500 frivillige nørklere landet over, som bl.a. syr børnetøj til nødhjælp og varmt strik til hjemløse i Danmark.