Røde Kors åbner ny storbutik for genbrug i Lyngby-Taarbæk

Røde Kors i Lyngby-Taarbæk har taget de første store skridt mod etableringen af en ny genbrugsbutik på Kongevejen 165. Afdelingens formand håber, at mange lokale har lyst til at være en del af projektet.

Lyngby-Taarbæk bliver inden længe en genbrugsbutik rigere.

Den lokale Røde Kors-afdeling har nemlig overtaget lejemålet og de mange kvadratmeter på Kongevejen 165 i Virum, hvor ILVA senest holdt til.

Det betyder, at de lige nu tomme lokaler snart skal fyldes med møbler, boligtilbehør, tøj, elektronik, bøger og meget andet, som lokale privatpersoner og virksomheder donerer til genbrug. Og det er der ifølge formand i Røde Kors-Lyngby-Taarbæk, Tony Lindemann Bøgh, rigtig god mening i.

”Genbrug er ikke kun godt for klimaet. Overskuddet fra vores butikker går også til, at vi kan hjælpe borgere i Lyngby-Taarbæk gennem sociale indsatser. F.eks. vores besøgsvenner, familienetværk og vågetjeneste. Når du handler i din lokale Røde Kors-butik, er du derfor med til at støtte medmennesker tæt på dig,” siger han.

Vilde med genbrug

De positive danske genbrugstal giver også en rigtig god fornemmelse ift. den nye storbutik, tilføjer Tony Lindemann Bøgh. I 2022 fik 8,7 millioner genbrugsprodukter nye ejere gennem Røde Kors’ butikker.

”Danskerne er vilde med at handle genbrug, og den tendens ser kun ud til at gå opad. Det kan vi også se på den stigende omsætning i vores tøjbutik på Lyngby Hovedgade. Samtidig har vi skævet en del til Røde Kors’ butik i Hørsholm og kan se den succes, der i lang tid har været dér. Det gør, at vi har stor tiltro til vores eget projekt,” siger formanden.

Inviterer alle til at være med

Som i alle dele af Røde Kors bliver den frivillige indsats omdrejningspunktet i den nye storbutik. Røde Kors Lyngby-Taarbæk kommer derfor til at række ud til lokalsamfundet for bl.a. at finde frivillige ledere, chauffører og andet personale, som vil være med til at sikre butikkens succes.

”Vi håber at så mange som muligt, uanset alder, etnicitet og køn, har lyst til at være med. Det er klart, at vi til et projekt af denne størrelse har brug for mange frivillige, som vil gøre en indsats for genbruget i Lyngby-Taarbæk – og samtidig blive en del af et fantastisk fællesskab i Røde Kors,” siger Tony Lindemann Bøgh.

Til at starte med inviterer Røde Kors Lyngby-Taarbæk til informationsmøder onsdag d. 23. august kl. 19-21 og onsdag d. 30. august kl. 13-15 i den nye storbutik på Kongevejen 165 i Virum.

Her er alle interesserede velkomne til at deltage for at høre mere om den nye butik og mulighederne for at bidrage som frivillig.

Tilmeld dig et informationsmøde her

Foto: En glad formand for Røde Kors Lyngby-Taarbæk, Tony Lindemann Bøgh, får overdraget nøglerne til Kongevejen 165

Et første kig på den nye storbutik med formand, Tony Lindemann Bøgh