Støttearrangement for Ukraine gav mere end 40.000 kroner

Indsamlingssummen talte sit tydelige sprog, da støttearrangementet i Lyngby sluttede lørdag d. 19. marts: Mere end 40.000 kroner blev der samlet ind til Røde Kors' hjælpearbejde i Ukraine.

Støtten til den ukrainske civilbefolkning kunne ikke kun ses på de blå-gule farver i Lyngbys butiksvinduer på en kølig, men solbeskinnet lørdag d. 19. marts. Mange borgere var også mødt op for at deltage i støttearrangementet på Johannes Fogs Plads, hvor der blev samlet flittigt ind til Røde Kors' hjælpearbejde i Ukraine.

De gavmilde donationer var dog allerede væltet ind i ugen optil. Mere end 40.000 kroner blev der i alt samlet ind via en digital indsamling og på MobilePay. Hertil skal lægges de kontante indsamlinger, som ikke er talt op endnu.

En flot indsats, hvor der ikke var langt fra idé til handling, siger næstformand i Røde Kors Lyngby-Taarbæk, Peter Jansen.

"Alle butikker i Lyngby Hovedgade har hver haft en indsamlingsbøsse stående og har fra starten været med på at samle ind til Røde Kors' arbejde i Ukraine. Det er helt fantastisk at være en del af et støttearrangement, der bliver til på få dage, og som giver SÅ flot et resultat. Men vi er samtidig også godt klar over, at der ligger et stort formidlingsarbejde i at fortælle, hvorfor Røde Kors er dem i Ukraine, der har de bedste muligheder for at få nødhjælpen frem", siger han.

Læs mere om, hvordan Røde Kors hjælper i Ukraine.

Mød en ukrainer og deltag i fællessang

Røde Kors Lyngby-Taarbæk stod bag støttearrangementet i samarbejde med Lyngby-Taarbæk Kommune og Handelsforeningen, og der var flere ting på tapetet d. 19. marts.

Klokken 11 kunne de fremmødte tænde et lys for Ukraine på Johannes Fogs Plads. Lyset skulle brænde, da der senere var fællessang med de lokale musikere Mikkel Sonne og Martin Jantzen. De havde til dagen skrevet og komponeret sangen "Tænd et lys".

Der var herefter mulighed for at tale med herboende ukrainere over en gratis kop kaffe på Meyers Spisehus eller opleve flere musikalske indslag i og omkring Lyngby Hovedgade.

Du kan se billeder fra dagen herunder. TV2 Lorry var også forbi for at lave et indslag til dagens nyhedsudsendelse. Det kan du se her.