Bliv frivillig leder og vær med til at støtte udsatte familier

Sammen med en anden frivillig aktivitetsleder for vores Familienetværk får du en spændende mulighed for at være med til at skabe en meningsfuld aktivitet, der vil gøre en stor forskel for udsatte familier i Lyngby-Taarbæk.

Samtidig får du erfaring med organisering og ledelse af frivillige i verdens største humanitære organisation. Arbejdstiden er fleksibel, og du planlægger den selv. Forvent 2-3 timer om ugen, af og til mere pga. kurser og temadage.

Om rollen som aktivitetsleder:

Aktivitetslederne har stor indflydelse på udformningen af Familienetværket i Lyngby-Taarbæk. I vil være dem, der sørger for, at familierne får den bedst mulige støtte, og at de frivillige er motiverede og trives.

Røde Kors tilbyder dig kompetenceudvikling og støtte, og du får mulighed for at deltage i temadage og aktiviteter for Dansk Røde Kors’ mere end 30.000 frivillige. Aktivitetslederne refererer til bestyrelsen for Røde Kors i Lyngby-Taarbæk og fagkonsulenten fra landskontoret sørger for, at I er klædt godt på til at løse jeres opgaver.

Hovedopgaver:

• Rekruttering af nye frivillige efter behov, indhentning af børneattester og anden administration.
  • Ledelse og koordinering af frivillige.
  • Inspiration til og gennemførelse af aktiviteter i samarbejde med de øvrige frivillige.
  • Udarbejdelse af budget og rapportering til den lokale Røde Kors-bestyrelse.

I beslutter selv, hvordan I vil fordele opgaverne mellem jer.

Hvad er Familienetværket?

Netværk og samvær med deltagerfamilierne, f.eks. fælles madlavning og spisning. Glæder i hverdag og ferie f.eks. lektiehjælp, deltagelse i ferielejre, udflugter, julehjælp mm. Bisidder- og mentoropgaver, f.eks. i forbindelse med skolemøder o.l. ”En håndsrækning”, hvor familierne får mulighed for at søge hjælp til betaling af fritidsaktiviteter, skolelejre mm.

Om dig:

• Du har tid og lyst til at bruge 2-3 timer om ugen til gavn for familier i en sårbar position
  • Du har lyst og tid til at dygtiggøre dig ved at deltage i relevante kurser, tema- og netværksdage i Røde Kors
  • Du har lyst til at være med til at drive en social aktivitet
  • Du har lyst til at lede og motivere frivillige
  • Du vil samarbejde bredt med kommunen, frivillige, andre organisationer, osv.
  • Du er tolerant, anerkendende, omsorgsfuld og har menneskeligt overskud
  • Erfaring med ledelse, coaching eller socialt arbejde er en fordel, men ingen forudsætning.

Hvordan kommer du i gang?
Hvis du kan se dig selv i rollen som aktivitetsleder eller blot er blevet nysgerrig, så glæder vi os til at høre fra dig.

Kontakt bestyrelsesmedlem Hans Joensen på lyngby.best1@rodekors.dk for at ansøge om at blive aktivitetsleder. Du er også velkommen til at skrive, hvis du har behov for mere information eller har lyst til en uforpligtende snak over en kop kaffe.