Ingen skal dø alene – Bliv våger i Røde Kors Lyngby-Taarbæk

Hvert år dør 5.000 danskere alene uden nogen ved deres side. I Røde Kors Lyngby-Taarbæk samarbejder vi med kommunens plejehjem om at træde til, når og hvis en døende ligger alene i den sidste tid.

Som frivillig i vågetjenesten er du til stede og giver medmenneskelig omsorg og nærvær i de sidste timer af en døendes liv. Sammen med de andre frivillige i Røde Kors Lyngby-Taarbæk indgår du i et beredskab, som kan rykke ud med kort varsel, når der er et døende menneske, som ikke har pårørende omkring sig i den sidste tid.

Din opgave er at skabe ro og tryghed. Du skal ikke erstatte plejepersonalet, og dit arbejde er frivilligt og ulønnet. Men din tilstedeværelse kan betyde en verden til forskel for et menneske, der ellers ville dø alene. Er der pårørende, kan din omsorg være med til at give tryghed i en svær situation - eller ro til at få sovet lidt.

For at blive frivillig i vågetjenesten skal du:

• Være moden og ansvarsfuld
  • God til at være nærværende
  • Være psykisk robust
  • Overholde tavshedspligten

Vagterne er overvejende om natten (mellem klokken 22 og 08). En vagt er på 3 timer.

Vi søger for en god introduktion til opgaverne, og du vil også som våger få muligheden for at deltage i temadage og kurser.

De første vagter deltager du sammen med en erfaren våger, og først når du føler dig klar til det, vil du få vagter alene.

Hvordan bliver du våger?
Hvis det lyder som noget for dig, er du meget velkommen til at kontakte os på lyngby.al.vaager@rodekors.dk. Send os lidt information om dig selv og et par linjer om din motivation for at søge. Skriv endelig også, hvis du bare har spørgsmål til at starte med.

Vi glæder os til at høre fra dig!