Vågetjenesten

En ekstra hånd til omsorg

Hvert år dør 5.000 danskere alene uden nogen ved deres side til det sidste farvel. I Lyngby - Taarbæk Kommune vil vågetjenesten være klar til at træde til, når og hvis en døende ligger alene i den sidste tid. Det kan være i eget hjem, men også på et af kommunens egne plejehjem hvor plejehjemmet har brug for en ekstra hånd til at være til stede med omsorg og kærlighed. I Vågetjenesten vil vi gøre alt, hvad vi kan for at afhjælpe, at nogen som ikke ønsker det, skal dø alene.

Vågetjenesten foregår i tæt samarbejde med plejecentrene og hjemmeplejen i Lyngby -Taarbæk.

Om vågetjenesten

Begrebet vågekone er et gammelt begreb. Det var et erhverv for fattige kvinder, gerne enker, som helst skulle tilhøre den lutherske kirke. De skulle være oplyste, så de kunne være patienterne til opbyggelse. Vågekoner skulle sidde ved de syge om natten. Om dagen var de opvartningskoner og stuekoner.

Første gang man hører om disse vågekoner, er i nogle optegnelser fra 1757, hvor  det første egentlige sygehus blev grundlagt  og indviet i København, tilskyndet af Frederik d. 5 – det Kongelig Frederiks Hospital. Efter sigende var vågekonerne i anvendelse frem til år 1900. Vågekoner er atter blevet aktuelle i det moderne samfund.

Vågetjenesten er et frivilligt tilbud, og det er vigtigt at understrege, at tjenesten på ingen måde deltager i selve plejen, men kun giver nærhed og omsorg.

Har du brug for vågetjenesten?

Har du et familiemedlem, som er døende, og har du behov for en pause i vågearbejdet? Så spørg plejehjemmet eller kommunens hjemmepleje, om der kan komme en VÅGEKONE eller VÅGEMAND til at sidde hos dit familiemedlem.

Vi tilbyder aflastning og støtte for de nærmeste, der ellers våger. At være tilstede som medmenneske på den døendes betingelser, og aflaste og støtte i en kortere periode, så de nærmeste får et pusterum og ny energi til deres pårørende.

Vi har tavshedspligt om alle personlige forhold, vi bliver bekendt med, og vi respekterer den døendes livssyn og tro.

Vi er frivillige og modtager hverken løn eller gaver.

KONTAKT

Har du spørgsmål, eller ønsker du at blive våger, så kontakt vores aktivitetsleder.