Røde Kors Butik Lyngby: 10 år som rollemodel for genbrug

Røde Kors Butik Lyngby: 10 år som rollemodel for genbrug

Røde Kors-butikken på Lyngby Hovedgade fejrer fødselsdag fra den 11. til 13. november. I et årti har en lang række frivillige arbejdet på at skabe en innovativ og socialt ansvarlig forretning, som har inspireret genbrugsbutikker landet over.

Dorte Svane husker den svære start i 2011. Den stejle læringskurve og alt det praktiske arbejde, hun og de andre frivillige skulle klare på kort tid for at gøre butikken klar til åbning. Det var hårdt, men når hun i dag ser på resultatet, er det med glæde og stolthed.

Røde Kors Butik Lyngby kan i denne måned fejre sin 10-års fødselsdag, hvilket sker over tre festlige dage med konkurrencer fra 11. til 13. november. Der er meget at fejre, for på de ti år har man i høj grad været en rollemodel for andre genbrugsbutikker. En butik, der aldrig har været bleg for at tage nye metoder i brug for at skabe en sund forretning.

Butikken er derfor konsekvent i top-10 over de danske Røde Kors-butikker med størst omsætning. Også selv om den rent fysisk langt fra er landets største. Det er én af de ting, Dorte Svane hæfter sig ved.

”I dag glæder jeg mig over mange ting: Omsætningen og kvaliteten af tøjet er steget, og det er dejligt at se de mange kunder. Men det var dødhårdt i starten. Vi anede ikke en dyt om at drive en genbrugsbutik – men Klaus havde en plan,” siger hun.

 

Dorte Svane

Afsættet til den moderne genbrugsbutik

Den omtalte ”Klaus” hedder Hansen til efternavn og har været konsulent for Røde Kors’ genbrugsbutikker i mange år. Selv om han nu primært dækker butikkerne i Vestsjælland, Lolland, Falster og Bornholm, er den i Lyngby fortsat hans hjertebarn.

Han fandt selv lokalerne, og planen var fra begyndelsen, at butikken skulle bruges til at afprøve nye ting. Alt fra tøjstativer og skiltning i vinduet med det store røde kors til den ovale disk, som er blevet kopieret til andre butikker.

”Helt fra starten var der tale om en foregangsbutik, som i løbet af årene har givet inspiration til lokalafdelinger overalt i Danmark – og som derved har skabt afsættet til den moderne genbrugsbutik. Den stærke innovationstankegang gennemstrømmer fortsat butikken,” siger Klaus Hansen.

I dag har de frivillige i butikken ikke mindst et stort fokus på at skabe nye samarbejder med det lokale erhvervsliv og invitere kunder ind til hyggelige og kreative arrangementer.

Klaus Hansen fremhæver også den velbeskrevne arbejdsgang, fra tøjet kommer ind fra containerne til salget ved kassen. Denne arbejdsgang blev tidligt udviklet i Lyngby, blandt andet for at sikre, at tøjets pris og kvalitet fulgtes ad. Det har samtlige Røde Kors-butikker på landsplan siden haft stor gavn af.

 

Klaus Hansen

 

Større diversitet blandt de frivillige

Som tidligere genbrugsleder havde Edel Sonne Sørensen en stor aktie i at organisere, hvordan tøjet skulle sorteres og prissættes. Hun er en anden af butikkens frivillige gennem de sidste ti år, og hun er enig med Dorte Svane i, at starten var lidt kaotisk.

Men ligesom sin kollega er hun i dag stolt over, hvad de frivillige har opbygget - og glad for fortsat at være en del af butikken. Hun roser den for at være ”social” i mere end en forstand.

”Vores butiksleder, Rena, har et stort fokus på det sociale samvær mellem de frivillige og på butikkens sociale ansvar. Der er kommet en større diversitet blandt de frivillige, hvor også sårbare mennesker bliver budt velkommen. Jeg synes, det er dejligt at se folk vokse med opgaven,” siger Edel Sonne Sørensen.

Det er også noget, man lægge mærke til som kunde, fortæller Lea Holstein, som kommer i butikken et par gange om måneden. Og det er én af grundene til, at hun foretrækker at besøge butikken frem for at købe genbrugstøj online, som børnene ofte gør.

”Det er dejligt at komme i butikken, fordi de frivillige er søde og omsorgsfulde, både over for kunderne og hinanden. Og det er dejligt at opleve den diversitet, der er blandt de frivillige,” siger hun.

 

Ligesom en skattejagt

Lea Holstein har været kunde i butikken i nogle år, så man kan med rette kalde hende stamkunde. Nogle gange tager hun bare en runde i butikken, andre gange køber hun noget med hjem. Til sig selv, men også til hendes børn og deres kærester. Hun går gerne efter genbrugstøj med meget høj kvalitet og nyder derfor godt af, at der i dag bliver doneret væsentligt mere kvalitetstøj til butikken end for ti år siden. 

Så da hendes søn skulle konfirmeres, foreslog hun ham, at de prøvede at skaffe hans tøj i butikken. Og heldet var med dem. Sønnen fandt hurtigt en brugt uldjakke fra Ralph Lauren, som han endte med at blive konfirmeret i.

”Det er ligesom en skattejagt, hvor man indimellem finder ’skatten’. Det er klimavenligt, og selv om man skulle lave et fejlkøb, går pengene til et godt formål,” siger Lea Holstein.

Butikkens overskud går blandt andet til Røde Kors Lyngby-Taarbæks Besøgsvenner, Familienetværk og Vågetjeneste. Butikken er altid på udkig efter nye frivillige, og man er derfor velkommen til at kontakte butiksleder, Rena Bøgh, hvis man har lyst til at være en del af fællesskabet og støtte andre mennesker i sit nærområde.