Vågetjenesten i Lyngby-Taarbæk bliver en del af Røde Kors

Vågetjenesten i Lyngby-Taarbæk nedlægges som frivillig forening, men det vigtige arbejde med at give tryghed til døende fortsætter hos Røde Kors Lyngby-Taarbæk.

Ingen, som ikke ønsker det, skal dø alene!

Det mål har vågerne i Lyngby-Taarbæk arbejdet for at opfylde siden 2014, og det kan de heldigvis blive ved med, selv om Vågetjenesten nu nedlægges som frivillig forening.

Røde Kors Lyngby-Taarbæk overtager nemlig tjenesten, der fortsætter som en aktivitet i afdelingen.

Overtagelsen kommer af, at Vågetjenesten i slutningen af 2020 kunne konstatere, at der ikke var interne kræfter nok til at drive foreningen videre. Bestyrelsen begyndte derfor at undersøge mulighederne for at fortsætte det vigtige arbejde i Lyngby-Taarbæk.

”Vi har været oppe på at våge hos 58 borgere med 341 vågevagter og 1.053 vågetimer på et enkelt år, så tallene viser, at der har været og fortsat er et stort behov for en vågetjeneste i Lyngby-Taarbæk Kommune. Heldigvis var Røde Kors i Lyngby-Taarbæk interesseret i at overtage,” siger Søren Andersen, der sad i Vågetjenestens bestyrelse som formand og nu fortsætter som våger i Røde Kors.

Han og de andre frivillige vågere kommer dermed fortsat til at være til stede i både private hjem og på plejehjem, hvor der er brug for dem.

Det er der for eksempel, hvis de nærmeste, der ellers våger, trænger til aflastning og støtte, eller hvis plejepersonalet mangler en ekstra hånd til at give omsorg og kærlighed.

Læs mere om vågetjenesten her.

Fakta om vågetjenesten:

• Vågetjenesten i Lyngby-Taarbæk blev stiftet d. 4. februar 2014 af Lone Rasmussen, som tog initiativ til tjenesten på baggrund af sine oplevelser som tidligere ansat på et plejehjem
  • Fra 2015 kom der virkelig gang i vågearbejdet, hvor 24 borgere i Lyngby-Taarbæk fik støtte. Siden har Vågetjenesten i gennemsnit våget hos mere end 50 borgere hvert år.